Amaç
AMAÇ
Bu proje ile İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri (İ.İ.B.F) lisans öğrencilerinin erken dönemlerde araştırma yapmaya yönlendirilmeleri, proje geliştirme ve proje yazma yeterliliğine ulaştırılmaları, bilimsel araştırma süreçlerine katılımlarının arttırılması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, Üniversitelerin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültelerinde eğitim gören öğrencileri eğitim-öğretim süreçlerinin erken dönemlerinde proje tabanlı öğrenimlerine olanak sağlamak, bir proje fikrinin nasıl şekillendiğini kavramalarına yardımcı olmak, alanında bir lisans projesi hazırlama, yazma ve yürütebilme becerilerini geliştirmek için TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrenci Araştırma Projeleri yazma eğitiminin verilmesi planlanmaktadır.
Bu projeyle öğrencilerin TÜBİTAK 2237/A programına nitelikli başvurular yapabilecek düzeye gelmeleri desteklenecektir. Bu kapsamda, örnek uygulamalı eğitimler verilerek, süreçte fikir aşamasında olan bir projenin geliştirilmesi, eksiklerinin tamamlanması ve eleştirel bir bakış açısıyla incelenmesi yoluyla proje kültürünün belirtilen hedef kitleye yaygınlaştırılması ve öğrenci projelerinin niteliğinin artırılması hedeflenmektedir. Bu proje ile öğrencilerin proje fikri oluşturma ve yazma sürecinde öğrenmeleri gereken temel akademik araştırma becerileninin geliştirilmesi hedeflenmekte ve böylece öğrencilerin bilimsel üretkenliklerinin artması beklenmektedir. Proje kapsamına İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tüm sınıflarına devam eden lisans öğrencilerinin dâhil edilmesi planlanmaktadır. Bu öğrencilerin belirlenmesinin nedeni; sosyal bilimlerin sosyal, ekonomik, politik vb. alanlarda sunduğu eğitimlerle toplumsal sorunların bilincinde, iş birliğine açık ve sorumluluk alan bireyleri topluma kazandırmasıdır. Bu alanlardan mezun olan öğrenciler topluma hizmet faaliyetlerini yürütecek beceri ve donanıma sahip, sivil toplum ve kamu kuruluşlarıyla iş birliğine açık ve ekip ruhuyla bilimsel ve toplumsal birçok alanda fayda sağlayabilecek proje üretme potansiyeli taşımaktadır. Ayrıca, girişimciliğin önemli bileşenleri arasında yer alan öncü olma, yenilikçi ve yaratıcı fikirleri iş fikrine dönüştürebilme, risk alabilme ve rekabetçi bir bakış açısı taşıma gibi özellikler, bir proje üreticisinin de ortak özellikleri arasındadır ve İİBF öğrencileri bu donanımları kazanacakları bir eğitim sürecinden geçmektedir.
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültelerinin birçoğunda proje yazma eğitimi öğrencilerin lisans ders programları içerisinde yer almamakta; genellikle proje eğitimlerine yönelik dersler lisansüstü müfredatlardı yer almaktadır. Özellikle projelerin niteliğinin artırılması ve etkin bir şekilde yürütülmesi için eğitim dönemlerinde proje yazma safhalarında bilinçlenmeleri ve bunu hayata geçirmeleri büyük önem arz etmektedir. 24-26 Mayıs 2024 tarihinde birincisi yapılan projede kapsam 2. ve 3.sınıf öğrencileri ile sınırlandırılmıştı. Bu grupların tercih edilmesinin arkasındaki temel mantık; 1. Sınıf öğrencilerinin henüz üniversite öğrenimine tam anlamıyla adaptasyonlarının gerçekleşmemiş olacağı; 4. Sınıf öğrencilerinin ise planlanan eğitimi aldıktan kısa bir süre sonra mezun olacakları için TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrenci Araştırma Projesine başvurma imkânlarının olamayacağı düşüncesiydi. Ancak ilk projeye eğitimine yapılan başvurularda özellikle birinci sınıf öğrencilerinin yoğun talebi proje kapsamının genişletilmesi düşüncesine neden olmuştur. 1. Sınıf öğrencilerinin yoğun başvurusu Z kuşağının genel özellikleri göz önüne alındığında beklenilen bir durum olarak değerlendirilmiştir. Özellikle bilgiye daha çabuk ulaşabilmeleri, olaylara farklı bakış açısıyla yaklaşabilmeleri, daha sorgulayıcı, yaratıcılığa yakın, uygulamalı öğrenmeye yatkın, kariyer hedefleri yüksek, sürekli kendilerini geliştirmeye çalışmaları gibi özellikleri 1. Sınıf Z kuşağı öğrencilerin proje üretme taleplerinin fazla olması beklenilmektedir. Proje kapsamında öğrencilere eleştirel ve yaratıcı düşünme, problem çözme, analitik düşünme, araştırma ve akıl yürütme gibi becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. Projenin, 12. Kalkınma planının 684. Maddesi “Üniversite öğrencilerinin ve mezunlarının mesleki yetkinlikleri artırılacaktır”. Hedefine ilaveten 698.5, 746.12 ve 750 maddeleri kapsamındaki hedef ve politikalara katkı sağlaması amaçlanmaktadır.